|
»Tahaksin
teha ilusa pildi/ Postimees
02.08.2008
» Maalilaager
õpetab vaatama/ Äripäev
13.09.2006
»Sammhaaval
kunsti poole/ Virumaa
Teataja 25.08.2001
» Kuula
saadet Huvitaja/ Vikerraadio
11. juuli 2008
Maalilaagri
teemal vestlevad korraldaja Tea Kurvits ja kunstnik H. Poldra.
Tahaksin teha ilusa pildi...
Tekst: Eve Kruuse / 2.august 2008
Foto: Artur Sadovski
«Kas me oleme nüüd naivistid?» küsib
heledajuukseline naine. Vastuseks on kuulda vaid kahinat,
mida tekitab teiste joonistajate söejuppide nühkimine
vastu paberit.
Loominguliselt vaba ja boheemliku olekuga maalilaagris osalejad
saavad kokku Käsmus, otse veepiiril asuvas majakeses.
Ajakirja Kultuur ja Elu korraldatud laagri juhendajad Hille
Karm ja Taavi Alas ei kuluta aega pidulikule sissejuhatusele,
vaid räägivad, mis neil joonistamishuvilistega plaanis
on. Kõigepealt tuleb tükikese joonistussöega
pruunile paberile jäädvustada üks meelepärane
detail, meeleolu või motiiv meremuuseumi juurest. Tosinkond
õrnema soo esindajat kuulavad vaikides, näitamata
välja ühtegi emotsiooni. Mõned lapsed, kes
laagrisse kaasa võetud, sosistavad midagi emadega.
Vantsinud mööda kitsast külatänavat pidi
meremuuseumi juurde, joonistusalus kaenla all, tuleb leida
see imeline miski, mida joonistada. Juhendajad soovitavad
mitte harrastada niinimetatud fotorealismi, sest olulised
pole pisidetailid, vaid isikupärasel moel loodud üldmulje.
Inspiratsiooniks on laual raamatud kuulsate tööde
reprodega. Hille toob näiteks kunstniku-arhitekti Friedensreich
Hundertwasseri kuulsa kirju maja Viinis, mille iga aken on
ise värvi ja seinad kohati lainetavad. Kuuleme, et meil
tasub joonistada läbi oma «kiiksu».
Lasen pilgul ringi uidata. Näen, et paljude näol
on nõutu ilme. Ehk jäädvustada see põrandapruuniks
võõbatud ajatu tool seal noore õunapuu
all? Või samovarid muuseumi aknal?
Astun muuseumisse, kus ainuüksi ajatute esemete hõng
vääriks paberile panemist. Ühel aknalaual on
ridamisi klaasist pudeleid ja purke. Päike pressib läbi
kollastes toonides klaasi, sulatades ja moonutades esemete
piirjooni. See on just see, mida tahaks püüda! Süsi
määrib mõnusalt käsi ja on samas üsna
kiire töövahend, jooned jäävad julged
ja jõulised, ühel hetkel avastan, et isegi liiga.
Pole kerge seda valgusemängu paberile saada.
Tahaks teha ilusa pildi, kuulen kedagi selja taga õhkamas.
Enne tuleb teha paar koledat, siis sünnib ilus, vastab
teine, teadjam. Päeva teine pool veedetakse samade objektide
ees, ainult et nüüd on töövahendiks akvarellid.
Mõni teab kohe, mida ja kuidas teha, ja töötab
tükk aega vaikides oma pildi kallal. Teine ei saa ega
saa järje peale, kõnnib ringi, räägib
kaaslastega. Tõmbab mõne korra pintsliga paberile,
vaatab, peab nõu iseenda ja juhendajatega ning üritab
siis taas.
Näeb ja mõtleb: Ester
Piht uurib lilli, et need siis pildile meelitada.
|
Lõuendiks taldrik ja puit
Teise päeva hommikul tõstab juhendaja igaühe
ette valge supitaldriku. On taldriku maalimise aeg! Tavatu
«lõuend» annab mõttele uue hoo:
maasikad, kalad, triibud, taimed, sidrunilõigud ilmuvad
valgele taustale kui nõiaväel. Tiidsasti kasvab
maalitud taldrikute rivi pingil, kuhu need kuivama sätitakse.
Peaaegu kõik maalijad on omadega valmis saanud. Peale
ühe. Ta on sügavalt kummargil oma töö
kohal ja üritab ettetõmmatud piirjoonte sisse
sobitada õigeid värve. Ikka pole see! «Ma
tahaksin vaba käega, niisama, hoogsalt midagi teha,»
kurdab ta. Et rahulolu tehtust ei teki ega teki, kraabib kunstisõber
järgmisel hetkel otsusekindlalt kogu tunni-kahe jooksul
tehtud töö taldrikult maha. Haarab siis pintsli
külge kord üht, kord teist külma tooni, tõmbab
sellega, keerutab taldrikut põlvedel ja mõne
minutiga sünnib see, mis paneb tegijal silmad särama.
Et taldrikuid rohkem ei ole, otsitakse tärganud loomingutahtele
uut rakendust.
Akna taga asjatav puutöömees annab mulle oma varudest
lahkelt paar vana lauajuppi. Katan puutüki värvilaikudega,
kaunis puusüü ja oksakohad joonistuvad sel moel
veel enam välja. Aeg on suurem kunstnik kui meie, surelikud.
Selles saame veenduda ka siis, kui püüame soojas
pärastlõunapäikeses silmi kissitades paberile
jäädvustada Käsmu omapäraste proportsioonidega
kabelit või surnuaia väravaid. Need on kohati
kattunud samblikega, kohati aga on aeg pragundanud neisse
valkjad jooned, otsekui püüdes jäljendada kallist
marmorit.
Kõik saavad teada
Mis küll ajab rähnipoja puu otsa või mis
sunnib asjalikke täiskasvanud inimesi tulema sel moel
värvidega mängima? Eriti kui kooli ajal joonistamistundi
lausa kardeti, nagu üks asjaosaline muigelsui meenutab.
Sel juhul on ju maalilaager talle sama hea kui lõvipuuri
astumine? Rõõmsasilmne naine räägib,
et tahab oma hirmust joonistamise ees üle saada, sellepärast
tuligi. Teine, tööelus pearaamatupidaja, tunnistab,
et käis kunagi isegi Tartu kunstikooli kaugõppekursustel,
aga kui kolm last hakkasid üha sagedamini natüürmordi
valmimise ajal põllepaelast sikutama, katkesid õpingud.
Põhjusi, miks maalilaagrisse tullakse, on erinevaid,
aga mõned osalevad seal juba kolmandat-neljandat korda
ja peavad seda üheks paremaks puhkuseks.
Kui üks töösse süvenenud ilmega naine
fotograafi objektiivi ette jääb, mainib ta murelikult,
et keegi tema tuttavatest ei teagi, et ta vabal ajal kunstiga
tegeleb, aga nüüd, kui pilt avaldatakse, tuleb asi
avalikuks. Otsekui oleks armastus omalaadse eneseväljendusvormi
vastu midagi keelatut...
Maalilaager õpetab vaatama
Tekst:
Katri Soe / Äripäev Dilemma/ 13.09.2006
Fotod: Maris Ojasuu
Maalimisega tuleb toime igaüks. Vaja on ainult aega,
tahtmist, kannatlikkust ja keskendumisvõimet. Tulemuseks
on värvilisem maailmapilt ja rahulolu iseendaga.
Kaks
last, viis kunstihuvilist daami ja kunstnik Einar Vene oma
perega on end sisse seadnud Saaremaal Orissaares Püharisti
puhkekeskuses. Majad, kus ööbitakse, asuvad otse
mere ääres, idüllilises lahesopis vaatega sadamale.
Dilemma saabumisel valitseb Püharistil harras vaikus.
Vaikus ja rahu on koguni nii tugevad, et tekib sürrealistlik
küsimus, kas maalilaagrit palja silmaga ei näegi.
Kohalikud kokad selgitavad siiski pärast pisukest arupärimist,
et maalilaager, jah, asub siin küll, aga kunstnikud on
juba kusagil maalimas. Sätime end niisiis fotograaf Marisega
kaldapealsele kõrbenud rohule ootele. Ei merel ega
maal toimu vähimatki liikumist. Äsja närvilisest
Tallinnast saabunule mõjub vaikus kuidagi ärritavalt.
Fotograaf niheleb rahutult. Tahaks minagi justkui tegutseda,
kuhugi joosta, ühesõnaga tööd teha.
Äkitselt seisab meie selja taga puuvillast kübaraga
vanem naine, käes maalitud pilt ja küsib reipalt,
kas siin ujuda saab. Selge pilt, maalilaager on ise meie juurde
tulnud. Hommikune sessioon sadamasillal on lõppenud,
järgneb lõunasöök. Kunsti tühja
kõhuga ei tee, lõunasöögiks on rammus
kartulivorm.
Kümmekond minutit pärast sööki stardivad
suvised kunstnikud Einar Venega eesotsas Koguva suunas.
Teibiga papist aluse külge kinnitatud joonistuspaber
kaenla all, ühes käes pliiats, kustutuskumm, kaks
eri jämedusega pintslit ja värvid, teises tops ja
veepudel, sammun Koguva muuseumi majade vahel ja otsin maalimisobjekti.
Einar Vene ütleb, et see võiks olla midagi rahvuslikku
ja romantilist. Mis täpselt, jääb igaühe
enda otsustada. Vene soovitab enda sisse vaadata ja tunnetada,
mis ümbruskonnast kõige hingelähedasem tundub.
Kuna ma pole keskkooliajast saadik joonistanud - ja ega toonagi
just erilise kunstiandega hiilanud - oletan, et kõige
lihtsam on maalida ehk paati.
Maalimine annab hea võimaluse
aeg maha võtta ja olla iseendaga.
|
Peamine
on veendumus, et saad hakkama, ja selge visioon kujutatavast
objektist. Nii lihtne see ongi.
Valida on koguni kahe kiviaia peale vinnatud vana sõiduriista
vahel. Kohe selgub aga, et paat pole lihtsalt paat ega kiviaed
lihtsalt kiviaed. Kunstnik Vene selgitab, et oluline on see,
mis nurga alt neid vaadata. Üks paat on täpselt
vastu päikest, mis teeb ta mustaks ja sulatab taustal
olevate puudega kokku. Kiita pole ka kompositsioon - paat
ja kiviaed on täpselt samal tasapinnal, võrdse
laiusega. Teine paat on juba huvitavam - poolenisti varjus,
kiviaia peal natuke viltu, nina mereni viiva teeraja poole
pööratud. Kui läheneda vasakult, paistavad
paadi tagant kaks vana Moskvitit. Kui aga sättida
end istuma paremale poole, pole autosid näha, küll
aga tee ja aiavärav. Seega, olenevalt sellest, kust poolt
vaadata, saab siit vähemalt kaks täiesti erinevat
pilti. Objekt välja valitud - mis edasi?
Kõige aluseks on selgus milleski ja sisemine veendumus.
Juhendaja on kadunud teisi laagrilisi õpetama, uurin
paati, kiviaeda, maja, teed ja aiaväravat ning mõtlen
nõutult, kuidas see kõik nüüd paberile
sokutada. Midagi on kooliajast meeles ka - pliiats tuleb silmade
kõrgusele välja sirutada ja objektide proportsioonid
sõrmega ära mõõta. Mõõtmine
näitab, et paat, kiviaed ja tee korraga pildile ei mahu.
Kui on paat, pole teed, ja vastupidi. Õnneks on mu
kõrval jälle Einar Vene, kes takseerib vilunud
pilguga aeda, teed ja paati ning leiab, et kompositsioon on
päris hea. Et on olemas "romantiline vari",
pilti lisavad "pinget" kaugusse looklev tee ja paat.
Et nüüd pole muud midagi, kui vea aga pliiatsiga
objektide piirjooned paberile ja hakka maalima. Peamine on
veendumus, et saad hakkama, ja selge visioon kujutatavast
objektist. Nii lihtne see ongi?!?
Maalida võib igaüks,
ka päris algaja võib tulla maalilaagrisse,
kuna juhendamine toimub vastavalt iga inimese tasemele.
|
Põrnitsen kiviaeda ja paati, siis jälle paberit
ning nii vähemalt kakskümmend korda järjest.
Vene läheb edasi, Maris õpetab kõrvalt,
et "sa ära mõtle nii palju, lihtsalt tee."
Mõtlemist, nagu selgub, on aga väga raske ära
lõpetada. Kuigi aju töötab täistuuridel,
suurt abi sellest kunsti seisukohalt ei ole. Lõpuks
otsustan, et tulgu, mis tuleb, ja tõmban esimesed jooned
paberile. Õnneks on olemas ka kustutuskumm, nii et
pärast mõningaid pingutusi õnnestubki paberile
ära mahutada nii paat, aed, maja kui ka tee. Aju näib
olevat selleks hetkeks mõtlemisest loobunud, sest paati,
aeda ja teed puudutavad mõtted on kahe tunni jooksul
otsa saanud. Koos mõtete peatumisega on huvitaval kombel
seisma jäänud ka aeg. Fotograaf on kiviaia najale
magama jäänud.
Ratsionaalse ja intuitiivse tasakaal. "Nüüd,"
ütleb Einar Vene, "tuleks vaadata, mis värvi
on paat, mis värvi on vari ja mis värvi on kiviaed."
No loomulikult hallid, oleks möödamineva turisti
unise pilgu vastus. Aga ei, vari on sinine, paadis on pruuni,
punast ja süsimusta, kivides violetti ja kõrbenud
murus tumerohelist segamini ookriga. "Alguses,"
ütleb Vene autoriteetselt, "peaksime üritama
peegeldada reaalsust võimalikult täpselt. Aga
samas mitte liiga täpselt. Kui näed, et pilt hakkab
elama, lase sel minna ja ära sealjuures väga palju
mõtle. Kõigepealt tuleb üles leida tumedamad
kohad. Siis heledamad. Natuke siit, natuke sealt. Et pilt
oleks tasakaalus."
Joon,
mille sa paberile tõmbad, peab olema veenev, ütles
Vene. Hingan sisse-välja, põrnitsen kiviaeda ja
paati, mis nüüd juba kümnetes eri värvides
vastu vaatavad. Nähtut paberile panna tundub olevat aga
võimatu. Seisan vapralt vastu tundele, et ma tegelikult
ei oska ju maalida, ning tõmban otsustavalt esimese
joone. Paat hakkab kuju võtma. Aga kuidas joonistada
kive? Kenade sammaldunud kivimürakate asemel on minul
paberil ebamääraste piirjoontega laigud. Einar Vene
õpetab kõrvalt, et "katsu kõigepealt
korralikult välja joonistada kas või ükski
kivi." Mõningase katsetamise peale õnnestub
segada kokku kõrbenud muru värv. Ja tekitada selle
sisse mõned rohelised laigud. Tee tuleb liiga tume
ja maja igavalt pruun. Olen meeleheitel. Einar Vene aga ütleb
jällegi, et päris tore pilt on, natuke veel varju
tumedamaks ja juba ongi meeleolu käes. Kui tema juba
nii arvab - algaja kunstnik vajab tunnustust nagu kõrbes
rändaja vett. Iga piisk on kosutav.
Neli tundi on märkamatult möödas. Tõusen
higise ja kurnatuna Koguva kiviaialt teadmisega, et maalimine
vajab keskmisest suuremat kannatlikkust. Tavaolukorras poleks
ma ilmselt iialgi ühte kiviaeda ja paati nii pikalt vaadanud.
Minu meeleheitliku ponnistuse tulemuseks on natuke niru pilt
Koguva kiviaial lebavast paadist. Enesetunnet tõstab
aga arusaamine, et pildil on reaalse elu objektid kujutatud
just sellistena, nagu mina neid nägin. Lisaks teadmisele
iseenda unikaalsusest ja sellest, kui värviline meid
ümbritsev maailm on, jõuab kohale ka kunsti sügavam
olemus.
Endaga
on rahul ka kõik ülejäänud maalilaagris
osalejad. Erinevalt Dilemmast, kes piirdus ühe maalisessiooniga,
olid Marje Böning, Elle Mettis ja Gerli Otsa maalilaagris
viis päeva. Nad nägid ja joonistasid erinevaid paiku,
kokku tegi igaüks valmis kümmekond tööd.
Maaliti lähedalasuvat kirikut ja linnust, prooviti klaasi-
ja portselanimaali. Laagri lõpetas abstraktne töö,
kus tuli maalida ühte mälusopist esilekerkivat sündmust.
Gerli ja Marje, kes polnud viimased viisteist aastat pintslit
kätte võtnud, olid kokkuvõttes rõõmsad,
et maalimisega üldse toime tulid. Gerli kogemus on, et
merd, puid, varje ja kadakaid on üllatavalt raske maalida.
Marje jällegi oli mustas masenduses pärast katset
maalida pilliroogu. Seevastu kivid tulid tal lõpuks
juba päris hästi välja ning kõik maalilaagri
tööd kavatseb ta panna kodus üles sauna seintele.
Elle, kes varemgi maalimisega tegelenud, oli rõõmus,
et tal nüüd pensionil olles on aega oma lemmikharrastusega
tegeleda, loodust ja värve nautida. Maalilaagri kinkis
tütar talle sünnipäevaks. Nii mitmedki laagrilised
tahaks järgmiselgi suvel maalilaagrisse minna.
Üks
vale pintslitõmme
Maalilaagrite
taga on ajakirja Kultuur ja Elu peatoimetaja Tea Kurvits,
kes on suviseid vabas looduses peetavaid maalilaagreid korraldanud
kuus aastat. Idee, nagu ta ise ütleb, kasvas välja
enda vajadusest - Teale meeldib aeg-ajalt maalida. Tuleb teha
seda, mis endale meeldib, siis asi edeneb. Tõsi, maalilaagrite
korraldamine tähendab nüüd seda, et endal tal
enam aega maalida suurt ei jäägi. Küll on aga
palju rõõmu nendest, kes maalilaagrisse ikka
ja jälle tagasi tulevad. Peale emade ja laste võiks
maalilaagrisse tulla aga ka näiteks isad. Tea Kurvits
oletab, et ilmselt kannatavad mehed naistest rohkem valehäbi
all teha üks vale pintslitõmme.
Einar Vene: "Maalida võib igaüks, ka päris
algaja võib tulla maalilaagrisse, kuna juhendamine
toimubki vastavalt iga inimese tasemele. Eks jah, algajate
puhul on maalides esialgu palju naivismi. Aga sellest pole
midagi, ajapikku läheb asi paremaks. Mingeid reegleid
ju maalimise puhul ei ole, põhiline on see, et pilt
oleks hea, et ta end õigustaks ja vaatajat veenaks.
Ratsionalism tuleks kaugele ära visata, ja seda mitte
ainult kunstis. Kunstis, nagu äriski, müüb
see, mis on tõeliselt hea. Ja see peab olema kombinatsioon
ratsionaalsest ja intuitiivsest. "
Marje Böning: "Õppisin uuesti loodust nägema.
Tuletasin meelde, et on värvid ja varjundid, see oli
rutiini täiesti ära kadunud. Samuti oli tegemist
väga hea puhkusega, igasugusest kärast eemal olek
andis energiat. Kui ei ole telerit ja muid segajaid, on aega
ka iseenda sisse vaadata."
Elle
Mettis: "Mulle meeldib see, mis kohe välja tuleb.
See vaba käe joon, mis annab pildile olemuse. See on
asi, mida tahan enda juures arendada, vabamat kätt, et
ma ei sulguks mingi asja nikerdamisse. Pilt tuleks teha mõne
pintslitõmbega, aga see on juba kunst."
Gerli
Otsa: "Tuletasin enda jaoks meelde, et kujutav kunst
on olemas. Plaanin soetada endale kunstiajaloo raamatu, et
vaadata, mida on läbi aegade tehtud. Nüüd,
kus mul on kogemus, kui raske on midagi paberile panna, on
seda huvitavam vaadata, mida suured kunstnikud on teinud.
Ise joonistama ilmselt ikkagi ei hakka, aga vaatan nüüd
kunsti hoopis teise pilguga."
Gerli Otsa ja Marje Böning
Koguva talumuuseumi murul oma vaatenurka otsimas.
|
Sammhaaval kunsti poole
Inna Grünfeldt/
Virumaa Teataja/ 25.august 2001
|
|
|
Akvarell - vesivärvitehnika,
kus värvid kantakse paberile või siidile
lüümete kihtidena või sulatatakse
märjalt üksteisesse.
Klaasimaal -
klaasile klaasivärviga, lüstriga või
kullaga tehtud maaling. Olulisim klaasimaaliala
on vitraaz.
|
Väike seltskond Käsmu merd, maastikku ja meeleolusid
akvarelli, klaasi- ja portselanimaalile püüdvaid
kunstirobinsone viis viie päeva jooksul ellu peidetud
unistusi.
"Ükskord peab tegema seda, mida oled tahtnud,"
sõnastas Viive Suvi, üks kümnest Käsmus
loomingulist tarkust koguvast kunstijüngrist, ametilt
panga osakonnajuhataja, põhjuse, miks nii kümneaastane
koolipoiss kui ka pensionäriproua teevad kõrvuti
õhinal peaaegu kaheteistkümnetunniseid tööpäevi.
"Olen ammu tahtnud akvarelli maalida, aga polnud
oskust ega ettevõtlikkust," rääkis
Suvi. Pärast kunstiklassi proovis ta portselanimaali,
aga see polnud see. Akvarell jäi unistuseks, kuni
ta otsustas maalilaagrisse tulla ja asjaga algust teha.
Flirt kunstiga nõuab avanemisjulgust
Varem lilleseadekunsti õppinud koduperenaine Siiri
Sooaru oli kaasa võtnud kunstilembusest nakatunud
10-aastase poja Alaini. Hinges kripeldav kunstipisik tõi
laagrisse pensionil käsitöö ja kodunduse
õpetaja Aino Veenre ning vabakutselise Mona Mägi.
"Siin on koht neile, kel näpud sügelevad,
aga ei oska," arvas Suvi.
Vabakutseline kunstnik Reet Ohna, kelle käe all
omandati töö käigus teadmisi kompositsioonist,
varjust, valgusest ja muudest kunstitegemise alustest,
arvas, et kümme inimest on paras mobiilne rühm
jõudmaks kõikidega tegelda. "Nii arenevad
nad kiiremini," kinnitas kunstiõpetaja ja
15-aastase täienduskoolitaja kogemusega Reet Ohna.
Väikses grupis jõuab juhendaja igale appihüüdjale
nõu andma ning saab jaole, enne kui akvarellitöö
muutub vilumatu pintsli all poriseks.
Kursuslased alustasid lehtedest guassikompositsioonidega,
kujutasid kive söe ja sangviiniga. Iga päev
valmis üks joonistus ja üks akvarell ning õhtuti
midagi tarbekunsti vallast klaasi- või portselanimaalina.
"Päev kaob tööd tehas, ei märkagi,
kui kell juba pool kümme. Telekas ei tule üldse
meelde," rääkis Aino Veenre ning kiitis
õpetaja tarka ja tasast, õpilasi innustavat
suunamist, mis aitas üle esimesest ei-oska-hirmust.
"Püüan ennast mitte peale suruda, et te
isiksuseks jääksite," selgitas Reet Ohna.
Tal pole ununenud kunstiinstituudi aegsed kurvad kogemused,
kui iga õppejõud püüdis neid kujundada
oma näo järgi.
Peamine on loomingurõõm
Kunstilaagris, kus eesmärgiks eneseteostus, ebaõnnestumise
varianti pole. Julgus ja kompleksivabadus on põhilised,
olid õpetaja ja kursuslased ühel meelel. Reet
Ohna meenutas meest, kes joonistas julgesti, kuigi lapse
tasemel - ja oli sel kombel vapustav naivist.
Kuigi maalilaagris käib lõviosa naisi - meeste
ratsionaalsemale mõtteviisile on selline emotsionaalne
avatus ilmselt raskesti vastuvõetav - on sinna
sattunud huvitavad ja isikupärased maalijad.
10-aastases Alainiski on õpetaja ja kaaslaste
sõnul tunda head mehelikku kunstnikukätt ning
tõsist süvenemist. Noormehele endale meeldis
kõige rohkem klaasitöö ning tema maalitud
ämblik, kala, loss ja lill andsid tunnistust meisterlikkusest.
"Ime, kui palju on inimeses andeid, millest ta teadlik
pole. Ja kui palju on kättevõtmise asi,"
imestas Aino Veenre. "Aaastad ei loe kunsti õppimisel
midagi." Teda kui maalijast isa tütart oli ühel
hetkel tabanud imestus: ma olen nii vana ja pole veel
merd maalinud. Ning ta haaras pinstli.
Silm õpib nägema
"Kõige tähtsam on nägemise õpetus,"
arvas Mona Mägi. Et hakata nägema, kui palju
värve on kas või kõige tavalisemal
kivil. "Kursused teevad silmad lahti."
Kursuslased arvasid ka, et kunst ühendab inimesi.
"Kõik nohistavad õnnelikult ja on rahul,
et saavad teha, mida tahtsid," kinnitas Viive Suvi.
Lisaks said pealinnast pärit kunstijüngrid nautida
vahetunniaegseid mustikakorjamisi ja seenelkäike.
Kas 1200 krooni viie päeva õpetuse, materjalide
ja majutuse eest on vähe või palju, olevat
suhteline. Aga tasuvat end igati ära. Hingeliselt.
Laagri korraldaja, ajakirja Kultuur ja Elu vastutav väljaandja
Tea Kurvits tuli mõttele ühendada puhkus maalivõtete
õppimise või täiendamise ja meeldetuletamisega,
lähtudes ühelt poolt maalihuvist, teisalt murest,
et eneseharimisvõimalus kadus koos Õpetajate
Täiendusinstituudiga.
"Laagrit inimesed ei pelga, pole sõna "kool",
mis eemale ehmataks. Seal saab luua ja oskusi meelde tuletada
vabades tingimustes," rääkis Tea Kurvits,
kes kolmandaks laagripäevaks polnud ise veel jõudnud
rannarahusse kätt harjutama.
|
|